powermama workshop2

Iedereen weet dat sporten en bewegen hoort bij een gezonde levensstijl. Ook als je zwanger bent is het belangrijk om voldoende te bewegen en door te sporten breng je je lichaam in optimale vorm voor een naderende bevalling. Je weet van te voren nooit hoe de bevalling gaat zijn, goed voorbereiden is daarom niet alleen verstandig voor je lichaam maar ook voor je mindset. Op de hoofdpagina staan een paar voordelen van sporten tijdens je zwangerschap opgesomt. Ik leg je graag wat meer hierover uit:  

  1. Verminderde kans op zwangerschapsdiabetes
    Door een gezondere levensstijl heb je minder kans op zwangerschapsdiabetes. Daarbij is een gezonde voeding ook belangrijk. Ben je bekend met zwangerschapsdiabetes is het ook verstandig om kennis in te winnen bij een dietist. Eline Zuiderwijk is een dietist met wie ik veel samen werk, je kunt hiervoor ook zeker bij haar terecht (dietist-elinezuiderwijk.nl) Het betekent niet dat sporten een garantie geeft dat je geen zwangerschapsdiabetes krijgt maar door het sporten houd je de bloedsuikerspiegel in balans. Daarom wordt er door de verloskundige ook vaak aangeraden om te gaan sporten wanneer er zwangerschapsdiabetes is geconstateerd. Meer informatie over zwangerschapsdiabetes lees je hier.
  2. Minder last van zwangerschapskwalen
    Ik hoor vaak als mama's bij mij komen trainen dat ze zich moe voelen, misselijk of niet lekker in hun vel. Na het uur trainen verlaten ze dan weer opgewekt het pand. Uiteraard is het bij iedereen anders maar het is zo fijn om die feedback terug te horen dat de vrouwen zich na het trainen veel fijner voelen en altijd blij zijn te zijn geweest. Ook zakt soms de misselijkheid, hoofdpijn, rugklachten of pijnlijke benen. 
  3. Conditie loopt minder gauw terug
    Ik vergelijk de zwangerschap vaak met een marathon. Een zwangerschap duurt in principe 9 maanden. Als je weet dat je over 9 maanden een marathon gaat lopen (want ja, een bevalling is een hele zware sportprestatie), ga je ook niet stoppen met trainen. Juist in de voorbereidende maanden ga je trainen naar het piekmoment. Wetende dat je lichaam hiervoor gemaakt is, getraind is en het aan kan. Het voordeel is niet alleen dat je fitter de zwangerschap doorgaat maar ook dat je fitter de bevalling in gaat. En of je nu niet sport, of altijd hebt gesport, sporten tijdens de zwangerschap is ALTIJD een goed idee! 
  4. Kans op rugklachten verminderen
    Bij de trainingen van VivideMama richten we ons op een paar belangrijke punten, ademhaling in combinatie met het gebruik van de bekkenbodem en dwarse buikspieren, trainen van de grote spiergroepen, het versterken van de spieren rondom het bekken. Dit maakt dat de spieren die je traint de klachten van je bekken en rug kunnen verlichten. Het dragen van een zwangere buik waarbij het evenwichtspunt veranderd maakt dat vrouwen last van hun rug kunnen krijgen. Door de juiste spieren te trainen kunnen we het lichaam beter in balans brengen en daardoor klachten verminderen. 
  5. Gezondere groei van de placenta
    Wanneer je sport gaat je bloedsomloop sneller. Dit betekent dat de doorbloeding beter door je lichaam gaat dan wanneer je een avond op de bank zit. Je voedingsstoffen worden door de bloedbaan via de navelstreng naar je baby gebracht. Wanneer jij regelmatig sport zal dus de toevoer optimaler zijn en het bloed rondom de placenta zal toenemen. Dit alles om je baby optimaal te laten groeien. 
  6. Sneller herstel na de bevalling
    Terugkomend op nr. 3. Want niet alleen tijdens je zwangerschap heb je profeit van het sporten, maar hoe fitter jij je bevalling in gaat hoe sneller jij zal herstellen. Uiteraard ligt dit ook aan hoe zwaar je bevalling is geweest. Of je natuurlijk bent bevallen of met een keizersnede, of je veel bloed bent verloren tijdens de bevalling of bijvoorbeeld een totaal ruptuur hebt gehad. Maar buiten al deze zaken waar je GEEN invloed op hebt, kun je op dit vlak dus wel je steentje bijdragen.
  7. Je kunt beter en dieper slapen 
    Sporten heeft een positief effect op slapen. Per persoon is het wel verschillend op welk tijdstip je sport. Sommige vrouwen kunnen niet 's avonds later op de avond sporten en blijven door adrenaline die het lichaam aanmaakt lang alert. Andere slapen juist heerlijk wanneer ze 's avonds hebben gesport. Dit is dus even uitproberen wat voor jou werkt. Daarbij is rust en slaap ook erg belangrijk tijdens de zwangerschap. Als sporten daarbij kan helpen is dat de moeite waard om te proberen! 
  8. Je hebt een beter humeur
    Niet alleen leuk voor jou maar ook voor de omgeving ;). Je humeur kan nog wel eens schommelen tijdens de zwangerschap. Zo maak je bijvoorbeeld adrenaline aan, dit zorgt voor een hogere alertheid. Endorfine, dat werkt als een natuurlijke pijnstilling maar je je ook een beetje gelukkiger voelt. Zo heb je ook nog serotonine, ookwel het gelukshormoon, deze zorgt ervoor dat je je beter voelt, het helpt je impulsen te beheersen en het zorgt ervoor dat je beter slaapt (nr.7). En dan heb je nog dopamine, het genotshormoon. Die afgegeven wordt wanneer je iets doet wat goed voelt. Dit alles zorgt ervoor dat jij je voldaan, gelukkig en vrolijk voelt na je workout.

Wil jij na het lezen van deze voordelen ook sporten tijdens je zwangerschap? Dat kan natuurlijk. Stuur me gerust een berichtje via het contactformulier.

Liefs,
Vivian

goals

Het klinkt soms als een onhaalbaar iets, je doel behalen. In deze blog help ik je in een paar stappen om je doel conreet om er een succes van te maken.

  1. Doelen opschrijven
    Pak een schriftje en schrijf eens alle doelen op die jij voor ogen hebt. Groot of klein, dat maakt niet uit. Wat zijn jouw wensen?
  2. Hoofddoel kiezen
    Kies vanuit al die doelen één hoofddoel. Je kunt dit bepalen door iets wat je al heel lang op je verlanglijstje hebt staan of een doel waar je heel enthousiast van wordt. Dit maakt het namelijk extra motiverend om ermee aan de slag te gaan.
  3. Subdoelen maken
    Misschien dat je andere doelen een overlap hebben met je hoofddoel. Waarschijnlijk is het hoofddoel een groot doel en niet iets wat je in één keer kan behalen. Daarom zijn subdoelen nodig. Welke doelen passen erbij om je hoofddoel stap voor stap te gaan behalen? Schrijf deze ook op. 
  4. Acties
    Vervolgens is het belangrijk om bewust te zijn welke acties eraan verbonden zijn om je sub en daarmee ook je hoofddoel te bereiken. Je kunt zonder actie aan de slag gaan maar dan is de kans groot dat je je doel niet gaat bereiken. Welke acties moet je ondernemen om je subdoelen te behalen? Ook deze schrijf je weer op. 
  5. Plannen
    Iets wat echt onderschat wordt bij het behalen van doelen. PLANNEN! Ook als je niet zo georganiseerd bent is het handig om dingen te plannen. Zoals bijvoorbeeld, wanneer doe je boodschappen, wanneer werk je, heb je tijd voor jezelf, tijd voor je partner/familie, tijd om te sporten, tijd voor leuke dingen. Als je het niet plant is de kans groot dat je kiest voor iets wat op dat moment de voorkeur heeft maar misschien niet altijd wat past bij het behalen van je doelen. Door elk weekend even tijd te nemen om je agenda (digitaal of papier) erbij te pakken en je week te bekijken kun je ook beter de afweging maken of de acties die je wilt doen ook realistisch is. Kun je deze week wel drie keer sporten of is twee keer maar misschien haalbaar? Om teleurstellingen te voorkomen en je eigen acties niet na te komen is het dus handig om te plannen. 
  6. Reflecteren
    Het woord is niet zo aantrekkelijk maar o zo belangrijk. Alleen maar naar de stip op de horizon kijken is niet wat dit proces zo leuk maakt. Het is goed om af en toe stil te staan en terug te kijken. Wat is er gelukt, waarom en hoe voelde je je erbij? Wat is er minder goed gegaan en hoe kun je dat de volgende keer tackelen? Een leermomentje voor jezelf zonder streng te zijn! 

Vind je het lastig om concreet deze tips toe te passen heb ik hieronder een voorbeeld uit de praktijk:

  1. Doelen opschrijven:
    Meer bewegen, afvallen, minder snoepen, gezonder/voedzamer eten, meer tijd voor familie & vrienden, meer naar buiten 
  2. Hoofddoel kiezen:
    Afvallen
  3. Subdoelen maken:
    Meer bewegen, gezonder en voedzamer eten, minder snoepen
  4. Acties:
    Beweegmomenten plannen, lijstje maken voor op gezonde tussendoortjes, recepten opzoeken en uitvoeren, langer de hond uitlaten, boodschappen doen voor 3 dagen
  5. Plannen:
    Bewegen: Maandag - zwemmen, Woensdag - sportschool, Vrijdag - langer de hond uitlaten
    Eten: Boodschappen: maandag, woensdag, vrijdag & 's avonds de lunch en tussendoortjes klaarmaken voor de volgende werkdag
    Elk weekend planning bekijken en invullen 

Zoals je ziet hoeft het helemaal niet ingewikkeld of groots. Door het concreet te maken weet je zelf ook wat je eraan kan doen én kies je er zelf ook voor hoe je dit doet. Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips, mocht je nog een goede tip hebben hoe jij jouw doelen behaald, let me know!

Liefs,
Vivian

Het PowerMama programma is een 8weeks trainingsprogramma speciaal gericht op zwangere én recent (het afgelopen jaar) bevallen mama's. Wat het PowerMama programma precies inhoud en of het wat voor jou is lees je hier

Wat nieuw is bij VivideMama is dat we in maart niet één maar twee groepen starten! Normaal zijn de groepen gemixt. Of je nu bent bevallen of zwanger bent, het programma is zo gemaakt dat de training voor elk niveau aangepast kan worden. Echter merk ik dat vrouwen die bevallen zijn vaak vragen hoeveel zwangere er in de groep zitten en hoeveel er net als zij bevallen zijn. 

Mijn ervaring is dat de mix heel gezellig is en juist de bevallen mama's hun ervaring met de zwangere kunnen delen. Wat ook weer heel waardevol is. Echter wil ik ook graag tegemoet komen aan het gevoel dat de mama's hebben. Het idee "we zitten in hetzelfde schuitje" geeft verbondenheid. Ervaringen delen over de korte nachten, het voeden en de lichamelijk ongemakken waar je misschien mee kampt zijn ook onderwerpen waar ruimte voor is tijdens onze trainingen. En daarom starten we in maart met een soort "pilot" om te kijken of de gescheiden groepen een meerwaarde heeft. 

Dus ben jij zwanger en wil je training in een groep mommy's to be óf ben je het afgelopen jaar bevallen en wil je onder proffesionele begeleiding weer starten met sporten samen met andere mama's? Meld je dan snel aan. De groepen zijn klein (maximaal 8 deelnemers) en vol=vol. 

Meer informatie over de startdata van het PowerMama Programma of aanmelden kan via de cursuspagina

powermama workshop2

Die goede oude decembermaand. 

Ik werk al bijna 13 jaar! (op dit soort momenten merk je dat je ouder wordt wanneer je al heel lang in een branche werkt) in de sportwereld. In die jaren heb ik veel zien veranderen. Van de basic aerobic lessen naar het snelle en korte trainen, functioneel trainen én de scheiding naar de body & mind lessen. Ook merk je dat, in ieder geval op de sportschool waar ik werkzaam bent, de doelgroep het liefst direct na werk komt trainen. Daar waar vroeger de lessen om 20.00 uur het drukst waren (want dan kon mama nog even de kinderen op bed leggen en daarna het huis uit) komt iedereen nu direct uit werk door en kan daarna genieten van hun avondje relaxen. Ik snap het wel. 

Maarrrrr iets wat niet is veranderd is de stilte.... de stilte in december. Want hoewel er ook genoeg mensen zijn die hun trouwe sportschema volhouden zijn er nog veel meer mensen die je in december niet of nauwelijks meer ziet. Allemaal druk, druk, druk. En dat is natuurlijk ook zo. We moeten eerst de Sint in goede banen leiden. Als die goede man nog niet koud vertrokken is komt de kerstboom direct in huis en start het hele decemberfestijn pas echt. Borrels, proefdiners, 4 dagen kerst (want ja tegenwoordig starten we op de dag van kerstavond en eindigen we 3e kerstdag) en tot slot de maand met een knaller af te sluiten op 31 december. 

Worden we hier blij van? Niet echt. Hoeveel klanten ik niet hoor zuchten en steunen dat ze alles af moeten lopen. Maar waarom? Voor wie doe je dit nu eigenlijk? Dat lijkt me een goede vraag om even bij stil te staan zo voor de gekste losbarst. Voor wie doe jij het allemaal en wordt je er zelf gelukkig van? Als jij het liefst met kerst gaat sporten, buiten wandelen of wil breien, waarom zou je dat niet doen? Wie zegt dat jij met Oud & Nieuw niet lekker in je pyama op de bank een filmpje mag kijken. Het enige wat je op die dagen misschien niet moet doen is social media langs scrollen. Want daar wordt de trend gezet van: jongens kijk het ons eens gezellig hebben in ons veel te strakke jurkje die straks niet meer lekker zit als ik twee uur heb zitten dineren. 

Wellicht klinkt dit een beetje als een negatieve blog, en zo bedoel ik dat helemaal niet. Wat ik vooral wil zeggen. Doe dit jaar eens in december waar je zelf zin in hebt. Houd je sportdagen lekker aan ookal moet je dan misschien een kerstborrel op school missen. Want geloof me, als je lekker blijft sporten in december hoef je én in januari niet alles in te halen, is het voor ons instructeurs ook gezellig als je op de club komt, voel je je veel beter door de endorfine die je aanmaakt én slaap je beter. 

Fijne decembermaand.

 

Liefs,

Vivian

goed eten train je fit mamaDe samenwerking tussen diëtist Eline en mij gaat al jaren terug. We zijn begonnen met 8 weekse cursussen voor iedereen die interesse heeft in een gezonde voeding en sport. Na vele geslaagde cursussen kwam er een korte pauze tijdens Eline haar zwangerschap. Inmiddels is Eline weer volledig terug in haar baan als diëtist en heeft diverse bijscholingen gedaan met betrekking tot voeding tijdens en na de zwangerschap.

Ben jij net zwanger? Gefeliciteerd! Wij helpen je graag met onze kennis en enthousiasme. Speciaal voor de mama's to be hebben we een cursus ontwikkeld die je alles gaat vertellen over voeding, sport en belasting tijdens n na de zwangerschap. In 4 lessen geven wij alle inzichten voor een gezonde zwangerschap. Zowel voeding als beweging is belangrijk voor een gezonde zwangerschap en zal je helpen in het herstel na de bevalling. Naast alle informatie is er genoeg ruimte voor vragen en het delen van ervaringen.

Praktische informatie:

Wat: 4 x 1,5 uur bijeenkomst
Wanneer: zaterdagochtend 21, 28 september en 5, 12 oktober van
9.30-11.00 uur
Kosten: Totaal 120,-
Locatie: Vlietweg 15, Leidschendam

Opgeven kan op onze pagina cursussen.
Wees er snel bij want VOL=VOL!

We hopen je heel graag te zien.

Groetjes,
Eline & Vivian